فیلمنامه نویسی


پرداخت شهریه و ثبت نام


آموزش فیلمنامه نویسی

(دوره مقدماتی)

مدرس: علیرضا اسحاقی

طول دوره: 8 جلسه (24 ساعت)

 

در این دوره یاد می‌گیریم:

  1. آموزش نگارش پرده اول، دوم و سوم در فیلمنامه های سه پرده ای
  2. آموزش خلق کاراکتر کلاسیک و غیرکلاسیک: قهرمان / ضد قهرمان / شخصیت مرکزی
  3. آموزش خلق کاراکتر کلاسیک و غیرکلاسیک: شخصیت های اصلی و فرعی
  4. آموزش ساختاربندی کلاسیک به روش خلاصه سکانس
  5. آموزش نگارش تریتمنت و اوت لاین / متن و زیرمتن
  6. آشنایی با ساختار های خطی، دایره ای، مارپیچ، منقطع، دو یا چندوجهی، شکسته و...

 

سوابق مدرس دوره:

نویسنده سریال های

بهترین تابستان من

سرود خاک

اردوگاه

نویسنده فیلم های تلویزیونی

حصار شیشه ای

لبخند سبز

پدر کاغذی

تله روباه

مدیر اداره تولید فیلمنامه معاونت سیما

مدیر گروه فیلم های تلویزیونی شبکه اول

مسئول واحد تهیه کنندگان شبکه اول سیما

تدریس دوره های فیلمنامه نویسی در

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران

مجتمع آموزشی شهید آوینی

مرکز بسیج هنرمندان


تاریخ شروع دوره: 22 آبان ماه 1399

روز برگزاری: پنج‌شنبه ها

ساعت برگزاری: 14_17

تعداد جلسات: 8

با اعطای مدرک مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شهریه دوره: 490000 تومان

محل برگزاری: تهران-خیابان فاطمی-نبش جمالزاده-پلاک 268

ثبت نام در سایت: nikani.ir

شماره تماس: 02188313902-09190081852



حميدرضا نظري
* فيلمنامه اول: يك فرياد طولاني

 

ايستگاه مترو- روز- داخلي

درايستگاه مترو، دو پله برقي بزرگ دركنار هم ديده مي شود كه يكي به سمت بالا و ديگري به سمت پايين حركت مي كند.

سه مرد از پايين ترين نقطه پله برقي به سمت بالا در حركت هستند. هريك از آن سه نفر با حرص و ولع، سعي مي كند ازآن دو نفر ديگر سبقت گرفته و جلوتر از آن ها قرارگيرد. مرد2 از كنار مرد 1 مي گذرد و جلوي او مي ايستد. لحظاتي بعد، مرد3 از مرد 1و2 مي گذرد و پس از پيشي گرفتن از آن دو، با لذت و به شكل عجيبي مي خندد...

دوربين پس از رسيدن به بالاترين نقطه، بي آن كه قطع كند يا از حركت بايستد، در يك حركت نيم دايره، به سمت پله برقي دوم حركت مي كند و آن سه مرد را به تصوير مي كشد كه قصد پايين رفتن از پله برقي را دارند. آن سه، اين بار به جاي سبقت گرفتن از يكديگر، با ترس و نگراني هر لحظه از يكديگر فاصله مي گيرند و به سمت عقب حركت مي كنند؛ هريك از آن ها سعي مي كند در پشت سر نفر بعدي قرار بگيرد تا ديرتر به پايين پله برقي برسد؛ انگار واقعه اي ناگوار در انتظار آن ها است و پله برقي هرچه به نقطه پايان نزديك مي شود آن ها را بيشتر و بيشتر در عمق دره و ظلمات وتاريكي وحشتناك فرو مي برد.

آن سه با چهره اي وحشت زده هر لحظه عقب و عقب تر مي روند تا در پشت سر يكديگر پنهان شوند، اما كاري از دست آن ها بر نمي آيد و تلاش شان بيهوده است و پله برقي بالاخره بايد مسافران خود را به پايين ترين نقطه برساند.

لحظاتي بعد، هر سه مرد، خسته و ازپا افتاده ازكنار دوربين مي گذرند و در سياهي و فيد اوت تصوير، صداي فرياد طولاني و عاجرانه و سپس سقوط دردناك آن ها شنيده مي شود

چند صدا: خدا!...

 

* فيلمنامه دوم: گام هاي خسته

 

ايستگاه مترو- روز- داخلي

نمايي از دوپله برقي بسيار بلند درجهت مخالف یکدیگر که يك پله معمولي با سنگفرشي زيبا در وسط و به موازات آن ها قرار دارد.

پيرمردي ناتوان با چهره اي تكيده و كمر خميده، در حالي كه عصايي به دست دارد، پس از رسيدن به پايين ترين نقطه پله برقي، به خاطر وحشت از سقوط، ترجيح مي دهد از پله معمولي ايستگاه استفاده كند. او پا بر پله مي گذارد و به سختي به سمت بالا حركت مي كند. همزمان با بالا رفتن پيرمرد، چند مسافر سوار بر پله برقي، ازكنار او مي گذرند. در ميان مسافران، پسري جوان (جوان اول) رو به پيرمرد خسته مي كند و مي خندد

جوان اول: چطوري پيري؟!

پيرمرد، به رفتن و دورشدن جوان نگاه مي كند و لبخندي مي زند و همچنان به سختي و كُندي از پله هاي معمولي بالا و بالاتر مي رود...

نماهايي از گام هاي خسته و آهسته و بدن لرزان و صورت عرق كرده پيرمرد.

در نمایی متوسط، پسر جوان را می بینیم که از پله برقی دوم به سمت پایین بر می گردد تا دو باره از پله برقی اول بالا برود!

لحظاتي بعد، دركنار مسافراني كه سوار بر پله برقي از كنار پيرمرد مي گذرند، باز هم همان پسرجوان ديده مي شود كه رو به پيرمرد پوزخند مي زند

جوان اول: اي بابا! تو كه هنوز نرفتي پهلوون؛ بگم آژانس بياد خدمت تون؟!

پيرمرد، به رفتن و دورشدن جوان نگاه مي كند و باز هم لبخندي مي زند و همچنان پا بر پله مي گذارد و به سختي نفس مي كشد...

لحظاتي بعد، دوربين از عصا و گام هاي ناتوان پيرمرد بالا مي آيد تا صورت عرق كرده او را در كادر بگيرد، اما در كمال تعجب، به جاي پيرمرد، همان پسرجوان را به شكل يك پيرمرد ناتوان و عصا به دست، با چهره اي تكيده و كمر خميده مي بينيم كه به سختي سعي در بالا رفتن از پله هاي معمولي ايستگاه را دارد.

همزمان با حركت او، چند مسافر سوار بر پله برقي، از كنارش مي گذرند و به سمت بالا حركت مي كنند. در ميان مسافران، پسري جوان (جوان دوم) به پيرمرد (جوان اول) نگاه مي کند و می خندد

جوان دوم: چطوري پيري؟!

 

* فيلمنامه سوم: مرد و میدان

 

1- خيابان- روز- خارجي

دوربين، از بالا و از فاصله دور، خيابان و ميدان و عبور وسايل نقليه را به تصوير مي كشد. راننده ماشين شخصي، بدون توجه به ميداني كه در چند قدمي او است، برخلاف قانون ممنوعيت دور زدن در نزديك ميدان و غافل از خطرات احتمالي، از جدول خيابان فاصله مي گيرد تا به سمت چپ رفته و خيابان را دور بزند!

2- خيابان- داخل ماشين- روز- داخلي و خارجي

در داخل ماشين، مرد پشت فرمان و زن در كنار او نشسته است. زن با نگراني به خيابان و راننده مي نگرد

زن: نرو؛ خطرناكه! چرا ميدون رو دور نمي زني؟!

مرد: ( لبخند مي زند) كي بره اين همه راه رو، خانم؟!

زن: اين كارو نكن!... مي دوني به اين كار چي مي گن؟

مرد: زرنگي! (مي خندد) شايدم دزدي؛ آره؟!

زن: ( ناراحت) آره؛ دزدي!

مرد: ( قهقهه مي زند) خب دزد نگرفته، پادشاه اس خانم!! مگه نمي دونستي؟!

مرد راننده چون جايي براي دور زدن ندارد، دنده عقب مي گيرد و سپس فرمان را مي پيچاند و قصد دارد از خيابان به سمت بالا حركت كند كه ناگهان پا روي ترمز مي گذارد و وحشت زده به روبرويش خيره مي شود؛ ماشين پليس درست در مقابل او توقف كرده و افسري با عصبانيت به او زُل زده است! مرد با ناراحتي سرش را روي فرمان ماشين مي گذارد و صداي زن، در همهمه و بوق ماشين ها به گوش مي رسد

صداي زن: در چه حالي پادشاه؟!

 

* فيلمنامه چهارم: انعکاس یک صلوات

 

اتاق- شب- داخلي

يك مرد و يك زن، با فاصله از يكديگر روي مبل خانه نشسته و در حالي كه خشم و كينه در نگاه شان موج مي زند، با هم، رو برمي گردانند و با عصبانيت به يكديگر خيره مي شوند. آن دو به طور همزمان، دهان شان را باز مي كنند تا خشم خود را بر سر يكديگر خالي كنند كه ناگهان برق اتاق قطع و سكوت برفضا حاكم مي شود...

چند لحظه بعد، در سياهي اتاق، دست مرد با كبريت شمع روي ميز را روشن مي كند، اما شمع بلافاصله خاموش مي شود و در تاريكي اتاق، صداي اعتراض مرد به گوش مي رسد

صداي مرد: لعنتي!!

چند ثانيه بعد، در تاريكي اتاق، دست زن وارد كادر مي شود و با كبريت شمع روي ميز را روشن مي كند، اما بازهم شمع بلافاصله خاموش و در تاريكي اتاق، صداي اعتراض زن بلند مي شود

صداي زن: اي بابا!... بميري!!

لحظاتي بعد، به طور همزمان دست مرد و زن همراه با دو كبريت روشن وارد كادر مي شود، اما قبل از نزديكي كبريت ها به شمع، برق خانه وصل و درست در همان زمان، صداي صلوات چند نفر شنيده مي شود و فضاي اتاق را در بر مي گيرد؛ انعکاس صدا به گونه اي است كه انگار جمعيت بزرگي از انسان ها، صلوات مي فرستند...

پس از روشن شدن فضا، دركمال تعجب مي بينيم كه هيچ شمع و كبريتي بر روي ميز قرار ندارد و تلالو نور يك جلد كلام الله مجيد در وسط ميز، صورت زن و مرد را نوراني كرده است.

حال، برخلاف صحنه اول، ديگر خبري از خشم و عصبانيت در چهره زن و مرد ديده نمي شود و لبخندي مهربان، در نگاه آن ها موج مي زند.

آن دو که اينك فاصله شان با هم کمتر شده است، به آرامي و همزمان رو بر مي گردانند و به قرآن نورانی روي ميز چشم مي دوزند.

 

* فيلمنامه پنجم: خدايا به اميد تو

 

خيابان- صبح- خارجي

زن جوان، از خانه خارج مي شود و در حياط را پشت سرش مي بندد

زن: خدايا به اميد تو!

او پس از چند قدم دورشدن از خانه، مي خواهد عرض خيابان را طي كند و به سمت ديگر برود كه در يك لحظه تكان دهنده، صداي بوق و ترمز شديد يك ماشين، نگاه وحشت زده چند تن از اهالي محل را به دنبال خود مي كشاند و يك دختربچه دانش آموز، جيغ مي كشد و يك مرد عابر فرياد مي زند

مرد عابر: يا ابوالفضل!

از نگاه عابران، ماشيني را مي بينيم كه در حالت آهسته (اسلوموشن) هيولاوار هرلحظه به زن نزديك و نزديك تر مي شود و از مرگي دهشتناك خبر مي دهد.

نماهايي ازچرخ هاي ماشين و نگاه هاي وحشت زده عابران و چهره هراسان راننده و فرياد بلند و ممتد او:

راننده: يا حسين!...

صداي انعكاس نام مبارك حسين(ع) هر لحظه بلند و بلندتر مي شود و طنين آن، بر صداي بوق و ترمز و همه صداهاي ديگر غلبه مي كند و تصوير از روشنایی به سوي تاریکی پيش مي رود...

چند لحظه بعد، تاريكي جاي خود را به روشنايي مي دهد و ما در مقابل خود، ماشيني متوقف شده را مي بينيم كه سِپر آن با پیشانی زن جوان، تنها چند سانت فاصله دارد. زن كه روبروي ماشين و روي آسفالت خيابان به زانو درآمده است، درحالي كه دستهايش را به سوي آسمان گرفته، به آرامي اشك مي ريزد و با خود زمزمه مي كند

زن: خدايا به اميد تو!

تدوین فیلم - Premiere


تدوین فیلم  ( داشتن لپ تاپ  الزامی) - در حال ثبت نام
پرداخت شهریه و ثبت نام  سطح 1 


آموزش تدوین پریمیر

(دوره مقدماتی)

مدرس: امیرحسین بابایی

طول دوره: 8 جلسه (16 ساعت)


در این دوره یاد می‌گیریم:

  1. آشنایی با مفاهیم پایه تدوین
  2. آشنایی با پنجره time line
  3. آشنایی با پنجره project
  4. آشنایی با پنجره program
  5. آشنایی با پنجره source
  6. آشنایی با پنجره effect control
  7. روش کار با افکت های صوتی و تصویری
  8. روش کار با ترانزیشن ها
  9. روش کار با کی‌فرم ها
  10. استفاده از shortcut ها
  11. روش تایتل نویسی و تیتراژسازی
  12. روش خروجی گرفتن فیلم ها با فرمت های مختلف
  13. تنظیمات رنگ بر روی فیلم ها
  14. روش ماسک کردن
  15. تنظیمات رنگ بر روی فیلم ها
  16. استفاده از پریست ها و افکت های آماده
  17. روش اصولی کروماکی
  18. کار با چند دوربین در یک نما
  19. مدیریت تنظیم صدا در پریمیر

 

سوابق مدرس دوره:

کارگردان و تدوینگر برنامه های تلویزیونی سوره های سرخ شبکه سه

برنامه حکیم دل‌ها شبکه یک و قرآن

تدوینگر برنامه های صادقانه شب های گفتگو

تدوینگر برنامه زندگی پس از زندگی شبکه چهار

کارگردان هنری برنامه راهش اینه شبکه آموزش

 

تاریخ شروع دوره: 21 آبان ماه 1399

روز برگزاری: چهارشنبه ها

ساعت برگزاری: 15_17

تعداد جلسات: 8

با اعطای مدرک مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شهریه دوره: 320000 تومان

محل برگزاری: تهران-خیابان فاطمی-نبش جمالزاده-پلاک 268

ثبت نام در سایت: nikani.ir

شماره تماس: 02188313902-09190081852

 

مستندسازی



دوره حضوری - در حال ثبت نام (در صورت ثبت نام و عدم تمایل حضور، فایل ضیط شده دوره در اختبار قرار خواهد گرفت)

پرداخت شهریه و ثبت نام

آموزش مستندسازی

مدرس: روح الله رفیعی

طول دوره: 10 جلسه (20 ساعت)

 

در این دوره یاد می‌گیریم:

1. مبانی زبان تصویر
2.ایده پردازی
3. شناخت ابزار و تجهیزات
4. آشنایی با اصول اخلاقی تصویربرداری از سوژه
5. مبانی تصویربرداری
6. مبانی تدوین
7. مبانی صدابرداری
8. مبانی کارگردانی

و...

بخشی از سوابق مدرس:

آثار:

  • مجموعه تلویزیونی حکمت مطهر – شبکه آموزش84
  • روز سیزدهم – شبکه سه 1386
  • قاصدک سفید – مرکز آفرینش های بسیج 86
  • مجموعه مستند مشکات – سازمان حفظ آثار سپاه87
  • مجموعه مستند کاروان امید – شبکه خبر89
  • یک فرمانده خوب – روایت فتح90
  • گردان بچه زرنگا – روایت فتح90
  • مستند tf down - سازمان اوج91
  • پرواز 320 – سازمان هوا فضا91
  • آقا سید- روایت فتح91
  • مستند خالد و مجتبی – شبکه افق92
  • پشت پرده شام 92
  • فرمانده جواد- روایت فتح93
  • سرباز اسلام – روایت فتح93
  • نبرد بلد – شبکه افق93
  • باب الجنت – روایت فتح93
  • فرزندان اویس- سازمان اوج94
  • حاتم حیران – سازمان اوج94
  • راوی نبل – روایت فتح94
  • کمپانی – 95
  • مجموعه مستند اصل 31 – شبکه افق95
  • مجموعه مستند فرزندان قریب- روایت فتح96
  • فرمانده حسین – اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی97
  • خلیل آفریقا – روایت فتح - 98

 

جوایز:

جایزه ویژه عماد مغنیه در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت برای مستند فرمانده جواد

جایزه ویژه داوران سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای مستند خالد و مجتبی

جایزه بهترین فیلم در نخستین جشنواره وحدت اسلامی برای مستند خالد و مجتبی

دیپلم افتخار سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در بخش بین الملل برای مستند خالد و مجتبی

جایزه بهترین تصویربرداری در نخستین جشنواره فلیم وحدت اسلامی برای مستند خالد و مجتبی

جایزه بهترین فیلم در نخستین جشنواره فیلم سما برای مستند نبرد بلد

جایزه ویژه هیات داوران در نخستین جشنواره فیام مدافعان برای مستند فرمانده جواد

دیپلم افتخار جشنواره عمار برای مستند خزان شکوفه ها

نامزد بهترین فیلم در جشنواره دوم فیلم سما برای مستند فرمانده جواد

نامزد بهترین کارگردانی در نهمین جشنواره فیلم رویش برای مستند خالد و مجتبی
 

تاریخ شروع دوره: 7 آذر ماه 1399

روز برگزاری: دوشنبه ها

ساعت برگزاری: 17 تا 19
تعداد جلسات: 10

با اعطای مدرک مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شهریه دوره: 550000 تومان

محل برگزاری: تهران-خیابان فاطمی-نبش جمالزاده-پلاک 268

ثبت نام در سایت: nikani.ir

شماره تماس: 02188313902-09190081852